Yogasan - yoga för alla.

De olika yogastilarna

Här kan du läsa mer ingående om de olika yogastilarna som jag håller klasser i. Är du osäker på vilken du skall välja?

Kontakta mig så får du en kostnadsfri konsultation.

Medicinsk yoga

Innefattar ett hundratals olika pass och meditationer som kan användas vid rehabilitering inom flera olika sjukdomsgrupper. Vi praktiserar i sittande och liggande positioner. En mycket lugn och inkännande yoga.

Vem passar mediyoga för?

Mediyogan är effektiv om man har obalanser i kroppen som stress, utbrändhet, sömnrubbningar, migrän, ätstörningar, astma. Passen kan även skräddarsys för den enskilda individens behov.

Yinyoga

Yinyogan är en meditativ yogaform. Man håller positionerna länge för att komma åt den djupt liggande bindväven, fascian. Yinyogan består av ett antal golvnära positioner som praktiseras med ett tillåtande och inkännande förhållningssätt. Det är en yogaform som som betonar stillhet, enkelhet och empati och den ger oss näring på djupet. Yinyogan balanserar energierna och ökar cirkulationen i kroppen mycket effektivt.

 

Vem passar yinyoga för?

Den passar för alla då vi arbetar med golvnära positioner. Vi jobbar djupt in i bindväven, fascian, vilket gör att blodcirkulationen ökar, spänningar släpper sitt grepp, balanserar kroppen och den är meditativ och stillsam.

Yogaflow

Yogaflow utgår från den traditionella hathayogan. Yogaflow, eller vinyasaflow som den även kallas, har sitt ursprung i ashtangayogan. Skillnaden mellan de två olika yogaformerna är att positionerna alltid varierar i yogaflow. Det är en fysisk yogaform som präglas av dynamiska rörelseserier som sammanlänkas med andning. Man tränar teknik, placeringar och styrka. Fokus ligger på mjuka övergångar från en position till en annan, det är här ordet flow kommer in. I denna yogaformen tränar man även balans, smidighet samt. stående och liggande positioner.

 

Vem passar Yogaflow för?

För dig som vill ha en mer dynamisk yoga med balans, styrka och smidighet. Sträcker ut muskler och leder.

Pranayama och meditation

Pranayama är ofta översatt som expansion av livskraft och är den klassiska andningsträningen inom yogisk tradition. När du utövar pranayama är kroppen mer eller mindre stilla hela sessionen. Du sitter med benen i kors och stöd under sätet. Vi strävar efter att hålla en förlängd ryggrad. Andningen sker med ögonen slutna och vi jobbar med bandhas såsom mola banhda och uddiyana bandha.

 

Vem passar pranayama och meditation för?

Pranayama för dig som vill fördjupa din andning. Vi praktiserar olika andningstekniker som du kan ha användning av i din vardag. Meditation – stillar ditt sinne, lär dig att vara i dig själv och nuet, ökar din koncentration och din mentala snabbhet. Lär dig att leva med en större medvetenhet och balans i dig själv.

Gravidyoga

Gravidyogan förbereder dig inför förlossningen och mötet med ditt nyfödda barn. Det är ett fantastiskt pass som ger dig kraft, uthållighet, lugn , balans och avslappning. Kroppsmedvetenheten ökar och med hjälp av de andningtekniker jag lär ut så kommer du i kontakt med din andning på ett helt nytt sätt. Övningarna är säkra och utformade för den gravida kroppen och passar oavsett var du befinner dig i graviditeten.

 

Vem passar gravidyoga för?

För dig som vill öka rörligheten i kroppen. Bli medveten om din andning och lära dig andningstekniker som är lugnande både för dig och ditt ofödda barn. Du får en härlig yogastund med din bebis i magen.

PT yoga

Vi bokar in en session och jag kommer hem till dig så du sparar både tid och resväg. Du får ett skräddarsytt program som är helt anpassat efter dina behov. Jag kommer hem till dig så du sparar tid och slipper resvägen till en lokal. Du får ett program som är helt anpassat efter dina behov. När vi är färdiga kan du stanna kvar i lugnet och din hemmamiljö.

Vem passar PT yoga för?

För dig som inte har tiden att ta dig till en gruppträning. Eller kanske helt enkelt inte passar dig att träna med andra.

Hormonyoga

Stress är en av dom största orsakerna till hormonell obalans. Jag har hämtat min inspiration till hormonyogan från medicinska yogan. Då jag under åren sett otroliga resultat när det gäller obalanser i kroppen främst stress, värk i nacke,axlar och rygg, sömnrubbningar, migrän mm. I hormonyogan är andetaget i fokus och att lära sig att fokusera och lyssna inåt. Rörelserna är mjuka och inkännande och jobbar direkt med hormonsystemet. Vi fokuserar bla på dom körtlarna som främst sköter det kvinnliga hormonerna som äggstockar,hypofysen, sköldkörteln och binjurar. Passen kommer att variera men vissa övningar är med på varje klass vi avslutar alltid med meditation och avslappning.

Vem passar hormonyoga för?

Hormonyoga rekommenderas till kvinnor i alla åldrar vid tex. Pms, förklimakteriet/ klimakteriet/ men yogan är även bra att träna efter klimakteriet för att känna sig pigg och rörlig. Man bör ej delta om man är gravid eller har haft bröstcancer och är hormonberoende. Inga förkunskaper krävs